Het eerste aanspreekpunt
Wie in Nederland met een mobiele telefoon 112 belt, krijgt eerst de landelijke meldkamer aan de lijn. Belt u met een vast telefoontoestel, dan komt u direct binnen in de meldkamer in uw regio. In beide gevallen vraagt de centralist in welke plaats hulp nodig is en wélke hulp: politie, brandweer of ambulancezorg.
U geeft aan dat u belt voor een medisch spoedgeval of zegt bijvoorbeeld: “Ik denk dat er een ambulance nodig is.” Daarna wordt u meteen doorverbonden met de meldkamercentralist ambulancezorg in uw regio. Is er inderdaad met spoed medische zorg nodig, dan gaat de ambulance die beschikbaar is snel naar u toe. Dit gebeurt uiteraard alleen in noodgevallen.
Advies en zorginstructies
De meldkamercentralist ambulancezorg geeft aan de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle beschikbare informatie door over de patiënt naar wie zij onderweg zijn. Als 112-beller krijgt u telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de meldkamercentralist ambulancezorg.
112NL app
Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken kunnen sinds 12 januari 2022 via de 112NL app de meldkamer bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt. De app is in eerste instantie voor deze doelgroepen gemaakt, maar kan door iedereen worden gebruikt om de hulpdiensten in Nederland te bereiken. Bekijk deze animatie voor meer uitleg over de app of download via één van onderstaande links.
- Google Play Store:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.landelijkemeldkamer.app112 - Apple App Store:
https://apps.apple.com/nl/app/112-nl/id1444115456
Niet acuut? Bel de huisarts
Heeft u gezondheidsklachten, maar is er geen spoedeisende zorg nodig? Dan is de huisarts uw eerste aanspreekpunt. De huisarts bepaalt, vaak in overleg met u, of ambulancezorg toch nodig is. Als dat inderdaad zo is, belt de huisarts een ambulance voor u.