Afgelopen maand heeft Wendy haar opleiding succesvol afgerond en ze mag zich nu officieel verpleegkundig meldkamercentralist noemen. Een mooie versterking van ons team op de meldkamer! Wendy droomde al lang van deze baan en besloot er vorig jaar voor te gaan. "Het is een uitdagende functie waarbij je direct iets voor iemand kan betekenen en veel samenwerkt met andere zorgprofessionals".
De afgelopen 21 jaar werkte Wendy als verpleegkundige in het ziekenhuis, waarvan de laatste 7 jaar op de Acute Opname Afdeling. “Een hele leuke baan, maar ik heb heel lang ook de wens gehad om ergens in de toekomst op de meldkamer ambulancezorg te gaan werken. Maar ja… hoe combineer je een baan van 36 uur per week plus een opleiding met je een gezin? Het werd een plan voor later.
‘Later’ werd op een gegeven moment nu... Wendy verdiepte zich nogmaals in de functie van verpleegkundig meldkamercentralist en besloot te gaan solliciteren. “Na een geslaagde sollicitatieprocedure werd ik aangenomen!! Het avontuur kon beginnen. Eerst een maand meelopen op de meldkamer om kennis te maken met het vak en om te leren gaan met de systemen. Wat een indrukken en wat moet je veel tegelijk doen tijdens een melding!”
Start van de opleiding
Na een maand startte Wendy met de opleiding tot verpleegkundig meldkamercentralist in Bilthoven. Daarna kwam school erbij. “Eén keer per week ging ik naar Bilthoven. Het was erg leuk om weer naar school te gaan en zoveel nieuwe dingen te leren. Maar dat huiswerk was best pittig… Het was een half jaar vol gas aan de slag op weg naar het diploma.
De opleiding tot meldkamercentralist duurt ongeveer zeven maanden. Tijdens deze periode worden lessen op de Academie afgewisseld met praktijkuren op de meldkamer. In de praktijk leer je heel veel en tijdens de lessen wordt de basis gelegd qua kennis, inzichten en handvatten. Zo leer je tijdens deze zeven maanden uiteindelijk hoe de beste zorg op de juiste plaats en tijd geleverd kan worden. En wat jij als centralist hierbij betekent voor de patiënt en zijn of haar omgeving.
“Vooral de verdiepingsfase tijdens de opleiding vond ik erg interessant” beschrijft Wendy. “Zorgprofessionals uit de praktijk kwamen les geven over bijvoorbeeld verloskunde en psychiatrie. Met de kennis die ik tijdens deze fase van de opleiding heb opgedaan kan ik echt veel betekenen”.
Uitdagende functie
Wendy rondde afgelopen maand de opleiding en eindexamens succesvol af en is geslaagd! “Nu ben ik klaar, maar zeker niet uitgeleerd. Ik wil nog veel vlieguren maken om het beste uit een melding te halen. “
Ze geeft aan dat het werk als meldkamercentralist soms behoorlijk complex is. “Het is enorm lastig als er wordt gebeld voor of door iemand die hulp nodig heeft, maar je deze persoon niet kunt zien! Eén blik zegt soms veel meer dan een melding of dossier. Wat is de gezondheidssituatie van degene aan de ander kant van de lijn? Is hij/zij in levensgevaar? Wat heeft deze persoon nodig? En hoe snel? Uiteindelijk geeft het heel veel energie en voldoening om iemand te helpen.”
“Je bent als centralist telefonisch vaak de eerste hulpverlener die ter plaatse en dus degene die direct iets kan betekenen. Je kunt de rust terugbrengen en iemand levensreddende handelingen laten verrichten. Dat ik tijdens mijn werk met zoveel disciplines te maken heb, had ik vooraf niet bedacht. Deze samenwerking met ketenpartners maakt het werk als meldkamercentralist heel veelzijdig en divers. “