Alle ambulancezorg start met inkomende telefonische zorgvragen die onze centralisten aannemen. Zij begeven zich in het middelpunt van de ambulancezorg; de meldkamer of het zorgcoördinatiecentrum.
Hier komen telefonisch alle zorgvragen binnen, zowel spoedeisend als niet spoedeisend. De centralist kan snel een goede inschatting maken van de situatie aan de andere kant van de telefoon. Zij coördineren alle hulpvragen, zetten het juiste zorgproces in gang en houden vinger aan de pols voor soepele voortgang. Zo kan altijd het juiste advies en hulp op afstand geven worden.
De centralisten van Ambulance IJsselland werken in de Meldkamer Oost Nederland (MON) in Apeldoorn en in het Zorgcoördinatiecentrum (ZCC) in Zwolle.
- In de meldkamer in Apeldoorn nemen wij inkomende 112 gesprekken aan. Hier werken brandweer-, politie- en ambulancezorgcentralisten samen vanuit alle regio's in Overijssel en Gelderland;
- In het zorgcoördinatiecentrum (ZCC) in Zwolle behandelen we de spoedeisende en niet-spoedeisende aanvragen vanuit onze ketenpartners. Ook worden vanuit deze locatie onze ambulances ingezet en aangestuurd. In de ZCC’s werken we samen met zorgketenpartners (huisartsen, thuiszorg, GGZ, enz.)